روش پرداخت الکترونیک عوارض اتوبان

تا همین سه چهار سال پیش ، وقتی از قم به تهران میرفتیم، پول عوارض اتوبان را تو باجه های عوارضی قم میگرفتن و رسید میدادن.رسید را عوارضی تهران  تحویل می دادیم .یعنی یه بار موقع خروج از قم ماشینا تو صف میرفتن برای پرداخت عوارض،یه بارم عوارضی تهران صف می بستن برای تحویل رسید..بعدش اومدن یه مقدار درستش کردن،به این صورت که : عوارضی قم را حذف کردن و اون سر اتوبان هر ماشینی میخواست وارد تهران بشه میرفت تو صف پرداخت،که البته بعضی وقتا که اتوبان شلوغ بود و صفها طولانی میشد ، مامورای اداره راهنمایی یکی دو گیت را آزاد میکردن تا ماشینا بدون پرداخت وجه و توقف رد بشن و کمی خلوت بشه…..تا اینکه چن ماه پیش یه نوشته جدید توی عوارضی تهران نظرم را جلب کرد:”پرداخت الکترونیکی”…یه گیت خلوت که تعداد کمی از اتومبیلها خیلی سریع ازش رد میشدن و من هم خیلی کنجکاو شدم که بدونم این “پرداخت الکترونیکی” عوارض چیه..از همون صف فرمون ماشین را کج کردم و به سمت “پرداخت الکترونیکی” رفتم…از جلوی کیوسک اون هم رد شدم و تو همون یکی دو ثانیه با دقت همه جا را کنترل کردم.اما متوجه نشدم که عوارض را چطور غیر نقدی پرداخت می کنم.فقط یه تابلو بود با این عنوان”دویست هزار ریال ،جریمه عدم پرداخت عوارض”!!!  البته تا به خودم بیام بدون پرداخت ریالی از گیت عوارضی رد شده بودم و کار از این حرفا گذشته بود و یه جریمه احتمالی دویست هزار ریالی قسمتمون شد!!!

بعد از اون قضیه هر بار مسیرم به عوارضی تهران می خورد این سوال ذهنم را مشغول می کرد که این”پرداخت الکترونیکی” عوارض به چه صورته؟

تا اینکه در سایت “راه پرداخت” توضیحات کامل و مفصل این معما! را پیدا کردم، ادامه را به نقل از این سایت بخونید: ( ادامه مطلب در سایت “راه پرداخت“)

———————————————————————

ضمنا توضیح کامل سیستمی و علمی این روش در سایت “ویکی پدیا” نوشته شده :

پرداخت الکترونیکی عوارض(به انگلیسی: Electronic Toll collection (ETC)) یک روش برای اخذ عوارض بزرگراه‌ها و جاده هاست به طوریکه خودرو در محل عوارضی توقف نکرده و مبلغ عوارضی به طور الکترونیکی از حساب وی کسر می‌شود. سیستم جمع آوری عوارض جاده به صورت الکترونیکی در واقع اقتباسی از سیستم نظامی تشخیص دشمن از دوست است که با هدف حذف تاخیر در جمع آوری عوارض جاده با استفاده از سیستم الکتریکی به وجود آمده‌است. این سیستم مشخص می‌کند که آیا خودروی عبوری در برنامه جمع آوری عوارض ثبت نام کرده‌است یا خیر. در حالتی که خودرو ثبت نام کرده باشد این عوارض از حساب صاحب خودرو برداشته می‌شود و در صورت عدم ثبت نام با اعلام هشدار این خودروها مشخص می¬شوند. سیستم ETC، با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند تگ‌های DSRC یا تگ‌های RFID و یا دوربین‌های پلاک خوان، خودرو را شناسایی کرده و در صورتیکه خودرو ثبت نام نکرده و یا مبلغ عوارضی را پرداخت نکرده باشد، از طریق دوربین‌های پلاک خوان جریمه می‌شود. این سیستم، علاوه بر استفاده در بزرگراه‌ها برای اخذ عوارض، در مناطق شهری نیز برای محل‌های طرح ترافیک و برای دریافت مبالغ طرح ترافیک Congestion Charging نیز استفاده می‌شود.

یک گیت عوارضی الکترونیکی در پنسیلوانیا- آمریکا

اجزای سیستم:

سه جز اصلی مورد نیاز در مسیر جاده

برای اجرای یک سیستم ETC از قرار زیر است:

  1. سیستم تشخیص خودرو (AVI)
  2. سیستم کلاس بندی ماشین(AVC)
  3. سیستم نظارتی-اجرایی تصویری(VES)

سیستم تشخیص خودرو:

AVI به سیستمی اطلاق می‌شود که تمامی اعمال لازم برای تشخیص خودرو و صاحب آن را برای انجام پروسه شارژ عوارض برای مشتری و همچنین ایجاد یک مکانیسم جمع آوری دیتا به منظور مدیریت استراتژیهای مختلف ترافیکی را به عهده دارد. تکنولوژی AVI را می‌توان به دو قسمت اصلی تقسیم کرد:

  1. استفاده از پردازش تصویر
  2. (RF) فرکانس رادیویی

سیستم کلاس بندی:

AVC به تمامی دستگاهها و پروسسهایی اطلاق می‌شود که به وسیله آن پیکره خودرو برای مشخص کردن مقدار شارژ عوارض مناسب به کار برده می‌شود. خودروها به دسته‌های مقدماتی مختلفی مانند سواری، کامیون و اتوبوس برای دریافت عوارض تفکیک می‌شوند. از جهت اینکه تعداد فاکتورهایی زیادی برای مشخص کردن مشخصه‌های فیزیکی یک خودرو لازم است به همین جهت تعداد ادوات نصبی در مسیر برای این قسمت نیز زیاد می‌باشد. استفاده از یک سیستم اتوماتیک برای مشخص کردن ارتفاع خودرو، تشخیص تعداد محورها و به دست آوردن وزن خودرو برای تشخیص صحیح کلاس خودرو لازم است. عوامل مشخص کننده برای تشخیص کلاس خودرو:

  • تعداد محورها و یا چرخهای خودرو
  • ابعادمانند ارتفاع، طول خودرو
  • وزن

سیستم نظارتی -اجرایی تصویری:

VES به تمامی اجزا و پروسسهایی اطلاق می‌شود که با استفاده از آن می‌توان تصاویر و یا عکس از خودروهایی که پرداخت عوارض آنها انجام و یا کامل انجام نشده‌است را به دست آورد.

VES برای به دست آوردن تصویر خودروهایی است که از مسیر ETC استفاده کرده ولی تگ ETC آنها معتبر نمی‌باشد و یا اصلا وجود ندارد. سپس از این تصویر برای به دست آوردن پلاک خودروهای متخلف استفاده شده که می‌توان آنرا برای پیگیریهای بعدی به کار برد.

۱۵ Responses to “روش پرداخت الکترونیک عوارض اتوبان”

  1. سلام والا چی بگم بعضی ها میگن یه کارت هست که باید بزاری جلوی شیشه از اون وقتی رد بشی کسر می کنه پول دولت هم استفاده کرده کسی نداره بیست هزار تومن جریمه میشه خدا عاقبت مون رو با این دولت به خیر کنه که دست به جیب جریه هست

    پاسخ به این نظر

  2. جای امیدواری بسیاری داره!
    نشان از قدم های مثبت در صنعت پرداخت الکترونیک داره.
    دیگه وقت اون رسیده که مردم یه کم ذهنیتشون عوض شه و تا میگی پرداخت الکترونیک فقط یاد کارت بانکی و دستگاه atm نیوفتن!
    در ضمن جریمه هم هنوز همه جریمه نمیشن! فعلا رندوم هست!

    پاسخ به این نظر

    عبدالرضا شکری Reply:

    @رسول,
    سلام..درسته به صورت رندوم جریمه میشن..شانس من تو این یه مورد خوب بود…استعلام کردم، جریمه نشده بودم.

    پاسخ به این نظر

  3. من رد شدم.۲۰ تومن به خلافیم اضافه شد.

    پاسخ به این نظر

    عبدالرضا شکری Reply:

    @رضا,
    چه شانسی داری شما!

    پاسخ به این نظر

  4. خوب من از باجه عوارضی به اجبار و نا خود اگاه رد شدم من که نخواستم از پرداخت عوارض شانه خالی کنم حالا بگید چطوری قبض را پرداخت کنم اگر هم بیست هزار تومن جریمه شدم از نظر اخلاقی کار درستی نیست اول به مردم اموزش بدید بعد جریمه کنید .من هم شانسی مطلب رو در اینترنت خواندم غالبا از موضوع بی اطلاعند.پس خوب اطلاع رسانی کنید.

    پاسخ به این نظر

    عبدالرضا شکری Reply:

    @جلالی,
    سلام..والله تو این قضیه بانک هیچ کارس!.این سیستم عوارض الکترونیک توسط وزارت راه نصب شده و زحمت اعمال جریمه اش را هم اداره راهنمایی و رانندگی می کشه…خودتون بهتر میدونید اگر جریمه شده باشید دیگه کاریش نمیشه کرد مگر اینکه شانستون خوب باشه و جز اون افرادی که رندوم جریمه شدن نباشید…اما بریا اینکه خیالتون راحت بشه ، شماره عمودی پشت کارت ماشینتون را به ۳۰۰۰۵۱۵۱ مسیج کنید تا مقدار جریمه شما اعلام بشه.
    موفق باشید.

    پاسخ به این نظر

    سميرا Reply:

    @جلالی, oبا سلام. تابلوهای اطلاعاتی قبل از گیت عوارضی بدین منظور تعبیه شده است. لذا با توجه به آن علائم گیت خود را به درستی انتخاب کنید

    پاسخ به این نظر

  5. سلام
    خانم سمیرا میفرماید که از گیتی که پرداخت الکترونیکی نوشته عبور نکنید . خوب فرمایش ایشان صحیح و الحدا… اکثر مردم باسواد هستند و سئوال این است که من که ۳ سال هست سمت قم نرفتم و برای اولین بار این پرداخت را دیدم و حتی دست به جیب شدم و کار عابر بانک و کارت مترو و اتوبوس را در دست داشتم و آماده پرداخت الکترونیکی شدم چی؟

    حالا امیدوارم توی این رفت وبرگشت طبق گفته دوستان جزء رندومی ها نباشم.

    پاسخ به این نظر

  6. سلاا..منم چندین بارالکترونیک رفتم خداروشکرجریمش نیمدوسال گذشت.چندروزپیشم دوبارزدم جریمش نبوداستعلام اون روزو گرفتم.

    پاسخ به این نظر

    عبدالرضا شکری Reply:

    @محسن,
    سلام..سجده شکر داره!

    پاسخ به این نظر

  7. من هفته قبل ثبت نام کردم برچسب,هنوزنیمده.موندم جواب دوستاروچی بدم که چهرتاخریدکردم.هرچندخودم پولشونودادم.نیادعابروریزی یجا,پول رفته یجا.

    پاسخ به این نظر

  8. سلام.منکه بیش ازیکماهه ازاینترنت بقولن ازبانک چهاربرچسب خریدکردم پولم کم شده ولى هنوووووووووووووووووووووووزمونده شیشه جلوبیادبرام که بهم برچسبوبدن.اینم شدزندگى؟هیچس هم زیربارنمیره.

    پاسخ به این نظر

  9. من از ابتدای طرح برچسب خریدم و مدام دارم شارژ میکنم و واقعا ممنونم که دیگه ترافیک و نداشتن پول خورد اذیتم نمی کنه . فقط اطلاع رسانی خیلی ضعیفه ممنون میشم یه کمی هزینه کنین بابت تبلیغات بخدا هر دفعه که میرم میبینم چنتا ماشین جلویی من برچسب ندارن و رد میشن . هیچ اتفاقی هم نمی افته حداقل لامپ زرد به قرمز تبدیل بشه و بنویسه جریمه شدید تا بیشتر توجه کنن و نیان .ممنون

    پاسخ به این نظر

    عبدالرضا شکری Reply:

    @حمید,
    دوست عزیز..تو این وبلاگ به سهم خودم سعی کردم امور الکترونیک و غیر حضوری به خوبی فرهنگ سازی بشه.اما اطلاع رسانی در سطح کلان باید از طریق رسانه ها صورت بگیره..
    موفق باشید

    پاسخ به این نظر

پاسخی بنویسید